poniedziałek, 7 lipca 2014

Głębia, wrażliwość i detal / Depth, sensitivity and detail

Każda książka wymaga starannej oprawy, ukazującej jej piękno i atrakcyjność. Grafika użytkowa, szczególnie ta okładkowa, jest sztuką trudną, bo musi łączyć w sobie walory artystyczne z komunikacyjnymi. Trzeba nie lada mistrza, by umiejętnie oddać klimat książki, zasygnalizować jej treść oraz skupić uwagę przyszłego czytelnika, tak by ten miał poczucie, że nie tylko kupił to, co chciał, ale że właśnie dokładnie bez tej książki nie mógł się obejść.

W zalewie książek na polskim rynku zdecydowanie wybijają się dzieła Anny M. Damasiewicz, jednej z najwybitniejszych twórczyń grafiki okładkowej. Jest to artystka niezwykle wyczulona na atmosferę tekstów (a trzeba dodać, że opracowuje szatę graficzną nie tylko dla literatury pięknej, w tym i powieści, i poezji, ale również literatury naukowej, popularnonaukowej i poradnikowej – jej wszechstronność jest imponująca!) i ich charakterystyczne, im tylko właściwe walory. Umie je zaprezentować za pomocą trafnie dobranego zdjęcia, grafiki czy symbolu, wkomponowując je w odpowiednie tło. Cały czas przy tym pamięta o podstawowym celu okładki, czyli o tym, że powinna ona stanowić dla czytelnika zaproszenie do dialogu, do otwarcia się na tekst autora, do pozyskania jego chęci przeżycia intelektualnej i estetycznej przygody.

Wśród prac Damasiewicz znaleźć można bardzo różne realizacje: z jednej strony niejako barokowe, nasycone charakterystycznym szczegółem, głębokie i zawsze dobrze osadzone w realiach danej książki, oraz z drugiej – minimalistyczne, skupione na wydobyciu eleganckiego motywu, przykuwającego uwagę na oszczędnym, często ascetycznym tle. Autorka okładek każdorazowo decyduje się na odsłonięcie własnej wyobraźni twórczej raz w większym, raz w mniejszym stopniu, odpowiednio akcentując w zależności od książki swoją obecność w tej fascynującej grze, jaka się dokonuje między książką a czytelnikiem. Nie jest to proste, wymaga ogromnej wrażliwości, a nade wszystko umiejętności odczytania intencji wszystkich podmiotów biorących udział w procesie powstawania literatury: od autora, poprzez wydawcę, na czytelniku skończywszy.

Z tego zapewne też – poza oczywiście estetyczną jakością okładek Damasiewicz – wynika jej ogromna popularność wśród wydawców, którzy zapraszają ją do współpracy, i szacunek, jakim darzą wykonane przez artystkę zawsze z najwyższą starannością projekty. A świadczą o tym idące już chyba w setki okładki przez nią sygnowane. Ja zaś największym sentymentem darzę jej prace dotyczące literatury sensacyjnej, thrillera i kryminału. Mało jest takich artystów, którzy jak ona potrafią na okładce zasygnalizować zagadkę kryminalną, oddać tę szczególną atmosfery grozy i mroku w thrillerze czy zabawy konwencją w tych powieściach, które się takim środkiem posługują. Te okładki zatrzymują, fascynują, zapraszają… i oby było ich jak najwięcej.

Twórczość Anny Damasiewicz cechuje najwyższa staranność w doborze wykorzystywanych motywów, umiłowanie detalu oraz ta magnetyzująca głębia i wyrazistość obrazu, które sprawiają, że każdy czytelnik czuje się zaproszony do lektury książki. To prawdziwa magia.

Jolanta Świetlikowska
Oficynka




Each book requires careful binding that shows its beauty and attractiveness. Applied graphics, especially when it concerns a cover, is a difficult art form, because it must combine artistic merits with communicational values. You need to be a real master to skillfully portray the concept of a book, indicate its contents and to draw the attention of curious readers, so that the reader is not only feeling that he bought exactly what he wanted but also that this book is precisely what he could not do without.

Among the substantial number of books on the Polish market the artwork of Anna M. Damasiewicz clearly stands out. When it comes to covers, she is one of the greatest graphic designers creating cover art not for only fiction titles, including novels and poetry, but also scientific literature, popular science and practical guides. As an artist, she is extremely sensitive to the atmosphere of texts and designs cover art that is representative of the contents of the book. She knows how to present them by an aptly chosen photograph, illustration or symbol, in an appropriate background. All the time she keeps in mind that the main purpose of a cover is to provide readers with an invitation to dialogue, to open the reader’s mind to what the author has to say in order to raise their desire to experience intellectual as well as aesthetic adventures.
Within Damasiewicz’s impressive portfolio we find a variety of styles: on one hand somewhat baroque covers with details of characteristic depth, well embedded in the content of the book, and on the other minimalistic covers focused on bringing out an elegant motif from an often aesthetic eye-catching background. Every time she has to decide how much of her creative genius to reveal, sometimes it is more and sometimes less, depending on the book in question, emphasizing her presence in this fascinating interaction that takes place between the book and the reader. It is not an easy task, it requires great sensitivity. It includes above all the ability to understand the intentions of all parties involved in the publishing process, starting with the author, through the editor and ultimately ending with the reader.
This is probably why – in addition too, of course, the exquisite quality of Damasiewicz’s covers – she enjoys huge popularity among publishers, who invite her to design for them, and have great respect for her work, always made with the utmost care. As a result of this we are witnesses to the hundreds of covers designed by her. Personally, I hold the greatest fondness for her work on thrillers, crime stories and sensation novels. Very few artists can compellingly signal a criminal mystery on the cover, show the terror and gloomy atmosphere in a thriller or play with storyline convention in a novel. These covers retain, fascinate, invite... and we look forward to seeing many more.
The works of Anna M. Damasiewicz are characterized by the highest care when it comes to theme selection. Thanks to her magnetic depth, clarity and attention to detail, every reader feels compelled to read the book. It's magic.

Jolanta Świetlikowska
Publisher Oficynka
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz